Zo maak je een geweldige mediakit die indruk maakt!
Een mediakit is het visitekaartje van jouw merk of platform. Het laat in één oogopslag zien wie je bent, wat je doet en waarom bedrijven met jou willen samenwerken. Een goed gemaakte visitekaartje kan het verschil maken tussen een potentiële samenwerking en een gemiste kans. Maar hoe maak je een mediakit die echt indruk maakt? In deze blog deel ik handige tips en praktische stappen om jouw mediakit professioneel, overzichtelijk en onweerstaanbaar te maken.
Wat is een mediakit en waarom heb je het nodig?
Een mediakit is een professioneel document dat jouw blog, merk of socialmediaplatform presenteert aan potentiële samenwerkingspartners. Het bevat belangrijke informatie zoals jouw doelgroep, statistieken, samenwerkingsmogelijkheden en tarieven. Met een goede visitekaartje maak je niet alleen een sterke eerste indruk, maar laat je ook zien dat je professioneel en georganiseerd bent. Bedrijven krijgen in één overzicht een helder beeld van wat je te bieden hebt en waarom ze met jou zouden moeten werken.
Wat moet er allemaal in staan?
Een effectieve mediakit bevat alle informatie die een potentiële samenwerkingspartner nodig heeft om een beslissing te nemen. Denk hierbij aan een korte introductie over jezelf en je platform, je doelgroep (met demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en interesses), statistieken van je website en/of socialmediakanalen, eerdere samenwerkingen en testimonials. Vergeet ook niet om jouw samenwerkingsmogelijkheden en tarieven duidelijk te vermelden. Tot slot mag een professioneel ontwerp en contactinformatie niet ontbreken, zodat het niet alleen inhoudelijk sterk is, maar er ook aantrekkelijk uitziet. Canva kun je trouwens gebruiken voor het maken hiervan. Deze tool is enorm handig en makkelijk in gebruik!
Wat plaatst je in je mediakit?
- Je naam + blognaam
- Je social media kanalen (urls)
- Je blog statistieken, views per dag en per maand + aantal unieke bezoekers
- Over mij
- Samenwerkingen
- Instagram statistieken, volgers, engagement, aantal post, volgers uit welk land, aantal mannelijke en vrouwelijke volgers
- Tarieven (hoeft niet altijd)
- Je doelgroep
- Contactinformatie
Een geweldige mediakit printable
Natuurlijk kon ik het niet laten om zelf ook een leuke mediakit printable te ontwerpen en deze te delen met jullie. Je kunt de printable hieronder zelf gratis downloaden. KLIK HIER om het bestand in Canva te openen zodat je deze zelf kunt bewerken!
1 gedachte over “Zo maak je een geweldige mediakit die indruk maakt!”
Geef een reactie
Ik gebruik het liefst de mediakit van LinkPizza omdat die altijd vanzelf up to date is. Ik ben een beetje gemakzuchtig wat dat betreft ; )